Friday, October 4, 2013

Segalanya Bermula Di Sini - Siri 2

Beberapa hari sebelum program Intensif Jutawan Industri 2013 berlangsung, sistem pesanan ringkas (sms) daripada penganjur masuk bertalu-talu ke telefon bimbit saya sebagai langkah peringatan tentang program yang bakal berlangsung ini. Saya secara jujur sangat rasa dihargai dan selesa dengan cara kerja pihak penganjur dalam meyantuni para peserta program. Bagi saya, langkah penghantaran SMS pada peserta sebagai medium perhubungan yang utama selain emel merupakan kaedah yang terbaik dalam mendekatkan diri dengan peserta. Tips yang berguna untuk menyantuni klien selepas ini. :)

Saya memilih untuk membuat pendaftaran sehari sebelum program berlangsung untuk mengelakkan kekalutan pada hari pertama program. Selesai sahaja urusan saya di Bandar Sunway, saya terus bergerak ke Stesesn Komuter Setia Jaya dan terus menaiki komuter menuju ke PWTC. Selama hampir lima tahun tinggal di Bandar Sunway, inilah kali pertama menjejakkan kaki di PWTC. Sampai di PWTC, meraba-raba juga saya mencari tempat pendaftaran untuk program Intensif Jutawan Industri kerana untuk minggu itu sahaja ada beberapa program besar yang akan berjalan serentak. Bertanya orang sana dan sini, akhirnya saya sampai juga di tempat pendaftaran program iaitu Dewan Tun Razak 2. 

Perkara yang menarik apabila saya sampai di dewan ini adalah keadaan di tempat pendaftaran dah macam di stesen bas kerana semua orang datang bersama-sama dengan beg besar seolah-olah dalam perjalanan pulang ke kampung. 

Saya bertanya, "Abang dari mana?" Jawab abang tu, "Saya dari utara". Ada yang menjawab, "Saya dari Kelantan". Pendek kata hampir semua yang datang ini dari seluruh negeri yang ada di Malaysia. 

Alhamdulillah, pendaftaran saya berjalan dengan lancar. Saya bukan sahaja membuat pendaftaran untuk diri sendiri tetapi turut membantu untuk mendaftarkan tujuh orang lagi kawan-kawan saya yang lain. Tersenyum pihak urusetia apabila saya bagi tahu yang saya datang bersama-sama tujuh orang lagi kawan-kawan. Dah macam rombongan Che Kiah pula rasanya. :)

Atas bantuan daripada pihak urusetia, Alhamdulillah pendaftaran saya selesai selepas dua jam berada di situ. Semangat tengok gelagat peserta-peserta yang datang dari serata tempat sehingga tak sedar dah hampir dua jam berada di dewan itu. Ada yang datang bersama satu keluarga, emak, ayah, abg long, kak ngah, kak cik, semuanya diangkut ke program ini. :)

Bersama-sama lapan goody bag yang telah dibekalkan oleh pihak penganjur kepada semua peserta, saya angkut menaiki komuter untuk pulang ke Bandar Sunway. Terasa berotot lengan ini. Boleh tahan juga berat membawa lapan goody bag. 

Pulang dengan perasaan bersemangat dan tak sabar-sabar untuk datang lagi hari esok untuk menimba ilmu yang sebanyak-banyaknya selama tiga hari di sini. Insya Allah. ;)

Sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud r.a yang bermaksud:

“Barangsiapa yang mempelajari ilmu satu bahagian saja, ia mengambil manfaat dari ilmu tersebut untuk kepentingan dunia dan akhirat, itu lebih baik baginya daripada berusia 7000 tahun, berpuasa siang harinya dan solat pada malamnya (sunnah) itu diterima tanpa ditolak.” (Riwayat Abdullah bin Mas’ud)


Siri seterusnya, siri pembelajaran seminar selama 3 hari. Insya Allah nantikan entri yang seterusnya. 

## Cerita AZRI YUSOFF di Intensif Jutawan Industri Edis Khas 2013. 



No comments:

Post a Comment